fredag 8 mars 2019

Varning alla Facebookare: Jag blev kapat på Facebook

Så här gick det till. 
Jag blev under torsdagens förmiddag kontaktad av Gunilla ”Nilla” Hansen, som är en av mina vänner på Facebook. Hon hade funnit en profilbild på Facebook som påminde om mitt utseende. 
Bilden fanns som en annans profilbild på Facebook, hos någon som sa sig heta Roger Ståål. Visst var det jag på bilden med en indianmugg, köpt av mig på ett indianreservat i USA för minst 25 år sedan. 
Den här personen Roger Ståål, använde alltså en snodd bild från mig som sin egen profilbild. Dessutom hade den legat ute sedan den 14 oktober 2017. I över ett år! Herre du milde tid. Både ”Nilla” och jag förstod genast: kapad. 
Folk har ingen skam i kroppen. 
Jag blev fly förbannad. 
Prisade ”Nillas” vakenhet och undersökte förfalskaren Ståål. Det visade sig att människan var en stor bluff. 
Jag anmälde omedelbart kapningen till Facebook som inte vilade på hanen. Idag var förfalskningen Roger Ståål och hans falska profilbild av mig bortplockad. All heder åt Facebook. Snabbt agerat. 
Och väldigt mycket heder åt Gunilla ”Nilla” Hansen. 
Storartat, Gunilla. 
Tusen tack och ett fång osynliga rosor som står sig för alltid.

Inga kommentarer: