söndag 22 mars 2020

Coronatider: Här landas torsken-Lommafiskarnas nappatag med viruset

OBS! Texten följer efter bildsviten.
Det kändes som en befrielse. 
När 10 000-tals människor i Sverige blir permitterade, stretar Lommafiskarna på. Sköna bilder när Sjollen lagt till med sin fångst vid kajen, straxt utanför Fiskboden i Lomma. Visst kändes det som en befrielse mitt i allt elände med det förbannade viruset. Dessutom är torskfisket alldeles utmärkt i Öresund. 
För inte tala om de friska vindarna som piskar Lommafiskarna i ansiktet. Coronan har det tufft. Den blåser åt helvetet.
Sjollen MÖ 35 lämnade kajen vid halv fem tiden på lördagsmorgonen. Först åtta timmar senare, var det så tid att landa den sköna fångsten i Lomma hamn. 
Jag stod ensam på kajen och följde skådespelet. Är det något jag skulle kunna tänka mig vara idag, är det just fiskare i Lomma. 
Ja, det hade allt varit en befrielse, och fått ta ett nappatag med det förbannade viruset ute på ett vindpinat Öresund. Banne mig är det i dessa bekymmersamma tider på landbacken, ett friskt och sunt yrke. 
Något i det svenska samhället som är normalt, i alla fall. 
Så här långt vill säga. 
Heja Lommafiskarna!

Inga kommentarer: