fredag 27 mars 2020

Coronahobby: Hela Lommas Glass-Ola har blivit torsk på torsken

Glass-Ola gör tummen upp för sin hobby. Sportfiskaren i all sin glans med egen köpt fiskebåt, Nina. 
Simrishamn byttes ut mot hemmahamnen Lomma. 
”Det är en garnbåt. Byggd på 1950-talet,” berättar Ola stolt för mig. 
Något ska man göra på sin fritid. 
Numera en form av coronahobby. 
Själv samlade jag en gång i tiden på historiska tidningar, stenar från diverse exotiska platser jag besökt, fula turistprylar samt tusen andra onödiga saker. 
En hobby så god som någon. 
Jag har aldrig gått fullt ut/in för min hobby. 
Det har däremot Ola gjort. 
En egen liten fiskebåt är naturligtvis drömmen, för alla sportfiske entusiaster. Så nu blir det torsk på längden och tvären tillsammans med familjen hemma i Lommaköket. Ola är nämligen torsk på torsken. 
Av den varan finns det gott om i Öresund.
Glass-Ola blev alltså Fisk-Ola, men enbart som hobby. Det är som framgångsrik glassgubbe vi lärt känna Ola, här på bloggen. 
De två senaste somrarna har varit guld för glassgubbarna i Lomma. Stressigt värre, men ack så givande.
Strålande sol och badbaljan Lomma full med glada badare som svalkat av sig med glass i drivor. 
”Jag räknar med att öppna upp min Hamnkiosk nere vid Centrumbadet i slutet av maj,” fortsätter Ola och vi båda hoppas på, att det där förbannade viruset, är ett minne blott. Någon gång måste det ta slut. 
Hur Ola orkar begriper jag inte. Normalt jobbar han nattskiftet (22.00-06.00) som tekniker på Pågens bageri inne i Malmö. 
Fast nu kan han koppla av med att vittja sina nät. 
Sin hobby finns det alltid plats för. 
Heja Ola!

Inga kommentarer: