fredag 20 mars 2020

Corona: Riskgruppen äldre är olydiga-även i Lomma

Jag fräste omkring under gårdagen, med min el-skoter i topphastigheten 10 km/tim, nere vid havet, sjön som de äldre Lommaborna säger. 
Det var en strålande dag med klarblå himmel och värmande vårsol. Till min överraskning var det övervägande äldre medborgare som i sakta mak promenerade: vissa med rullatorer andra med käpp. 
Andra åldringar satt och njöt med avstånd till varandra på parkbänkarna. Ingen pratade utan satt tysta. 
Såg faktiskt rätt kul ut. 
De var med eftertryck som jag, gamla människor. 
Alltså 40-tallister eller äldre. 
Ingen brydde sig om socialminister, Lena Hallengren, som uppmanat äldre stanna hemma-se vinjettbilden. 
I stället blev det en tyst olydig protest mot coronavirusets förbannelse. (texten fortsätter efter bilden)
Annat är det i Frankrike. 
Vännen, Johnny Stamming, skriver på Facebook: 
”Utegångsförbudet i Frankrike följs inte av alla. Men nu kostar det 300 euro i böter och från imorgon (idag, min anm.) är det också förbjudet att vara på stranden på Rivieran. Och TV hjälper till. I deras signatur står det "Stanna hemma ". 
Se bilden här ovanför. 
Själv fräste jag vidare till Lomma kyrkogård, för se till min mammas grav. Där fanns endast jag och hustrun som levande människor.
Säkert kort, med andra ord. 
På vägen till kyrkogården, var det däremot förvånansvärt många äldre som var ute och promenerade i den sköna vårsolens glans. 
Även Sveriges statsminister, Stefan Löfven, gick ut i gårdagens TV och uppmanade alla över 70 år att stanna hemma.
Vi vill inte höra.
Varför tar inte äldre in uppmaningen? 
Ja, säg det. 
FOTNOT. Nej, jag tog inga bilder på de äldre olydiga Lommaborna. Jag respekterade deras integritet.

Inga kommentarer: