tisdag 3 mars 2020

Fladdermusen-så ska Lommas nya Amfieteater se ut

Visst ser Lommas nya utomhusteater som nu ska byggas, ut som en fladdermus. Vingarna sträcker sig upp mot skyn som en mäktig fladdermus. 
Det är mitt folkliga namnförslag på Amfieteatern som jag ”nästan” bor granne med. Inte alls ett tokigt namn. 
Kommunen har nämligen gott om fridlysta fladdermusarter. Naturreservat som kustdammarna, Pråmlyckan, Öresundsparken och någon jag möjligen glömt. Det är faktiskt ett väldigt bra namn på en byggnad som ser ut som en fladdermus. Direkt koppling till kommunen. Lite humor alla Göteborg som är känt för sina folkliga namn på byggnader som sticker ut. 
Det är Emma Köster, ordförande för Miljö och Byggnadsnämnden, som själv publicerade nyheten på Facebook. 
”Har glädjen att meddela att en helt enig nämnd har beviljat sökt "Bygglov för nybyggnad av Amfiteater", belägen strax söder om Lomma Hamn/Strand. Förslaget scenhus uppförs i ett plan med större väderskydd, med en enkel öppen utformning. Taket bekläs med svart papp och fasaden med träpanel,” skriver Emma Köster. 
Glädje över beslutet delar jag med Emma. Amfieteatern har legat i träda i omkring 30 år. Naturen tog över. 
Det är först på senare år den livats upp med de berömda Dansveckorna som arrangeras i juli månad. Nu får den ett lyft för några sköna miljoner. 
Undrar just vad Emma Köster tycker om mitt namnförslag? 
Vi får dansa tango till fladdermusens vingslag, Emma. 
Idag ser platsen ut som på bilden här nedanför.
Inte mycket till liv, här inte.
Nu ska det bli ändring på det.
Vi får väl se. 

Inga kommentarer: