onsdag 6 oktober 2010

Så knäckte bloggen en familjegåta

Med över 1000 skapade historier på bloggen, kan man förvänta sig både det ena och det andra.
För en tid sedan fick jag ett mail från Anna Levin i Örebro. Nej, vi känner inte alls varandra:
Anna skriver:
”Tack vare din blogg fick jag veta så mycket mer om vad som hände när min morfar Ebbe Levin omkom. Han dog när fartyget Veronica torpederades 1940 och han var andre styrman.”
Avrundningen placerade jag i vinjettbilden tillsammans med en bild på Anna. Det är sådana effekter efter ett blogginlägg som gör mig ödmjuk inför livet. (texten fortsätter efter bilden)

Det var i oktober 2009 jag grävde fram och publicerade den dramatiska historien om när det svenska handelsfartyget, Veronica, sänktes av en tysk torped under andra världskriget. Jag publicerade listan med de omkomna sjömännen.
Anna hamnade på min blogg i sitt sökande efter sin morfars okända öde. Resten är historia.
Jag känner, som sagt var, stor ödmjukhet inför det ofattbara.
Ebbe Levin föddes 1905 och dog alltså när fartyget torpederades den 17 november 1940. Han blev 35 år och efterlämnade sin hustru samt Annas mamma som föddes 1939 hemma i Sverige.
Om ni klickar HÄR får ni hela storyn som jag publicerade på bloggen den 13 oktober 2009, alltså för snart ett år sedan.
Jag lär återkomma till Ebbe Levins tragiska öde.

Inga kommentarer: