söndag 17 september 2023

Sverige tog emot 10 000 ungerska flyktingar! Ungerns tack-vill stoppa Sveriges NATO-ansökan

Det var hösten 1956. Den högröstade demokratirörelsen i Ungern blev för mycket för Sovjetunionen. En kommunistisk lydstat ska veta hut. De ryska tanksen rullade snart in i landets huvudstad, Budapest. 
Krossade allt och alla. 
Demokratirörelsen mosades sönder och samman under de ryska larvfötterna. 
Det blev en oerhört blodig uppgörelse. 
Jag som var 10 år satt hemma i Malmö. Följde Kurt Anderssons dramatiska rapporter i ångradion. 
TV fanns inte. 
Den svenska befolkningen öppnade sina hjärtan. Tog med förtjusning emot närmare 10 000 ungerska flyktingar. I min skolklass dök det en dag upp en ungersk flyktingpojke. Den första flyktingen som vi barn fått träffa och lära känna. Vi tog väl hand om honom. 
Någon rasism fanns inte på kartan. I stället lärde vi honom svenska. Snart var han en i gänget. 
Det var så det gick till i Sverige för snart 70 år sedan. Av bara farten blev ungerska fotbollsspelare med Puskas i spetsen något av våra hjältar. 
För inte tala om löparna, István Rózsavölgyi(1929-2012) och Sandor Iharos( 1930-1996). De tävlade till och med på gamla Idrottsplatsen i Malmö 1957. 
Gjorde världstider på kolstybben. Jag var där med min ungerska kompis. 
Nu sitter jag i Lomma och tänker tillbaka på en svunnen tid. Blir förbannad när Ungern med Orbán i spetsen vill stoppa det svenska NATO-medlemskapet. 
Sverige som gjorde så mycket för en sargad ungersk befolkning. Tack för kaffet, Viktor Mihály Orbán. 
Ni borde skämmas.

 


 

Inga kommentarer: