måndag 4 september 2023

Otäckt! Kungen om offentlighetens ljus i barndomen

 

I kväll-måndag-visas Karin af Klintbergs första avsnitt av tre om Carl XVI Gustaf i SVT. Kungen och jag, heter dokumentärsviten. 
Eftersom jag är nyfiken av mig såg jag under dagen det första avsnittet i SVT Play. Det var mycket gammal skåpmat. Sett det förut som det heter. Bortsett från barnens rumsfördelning på slottet under uppväxten. 
Förstår också att den blivande kungen växte upp under sträng militär disciplin. Karl XII drabanter stod och stampade i hallen. Även guvernanten Ingrid Björnberg kallad Nenne var strikt i sin hållning som kronprinsens extramamma. Värst för den blivande kungen var väl ändå när han trädde ut som liten lintott i offentligheten. 
”Sen blev det bara mer och mer otäckt,” som Kungen själv sa till Karin af Klintberg. 
Då skakade TV-soffan till hemma i Lomma. Jag förstod plötsligt vilken plåga han fått gå igenom som barn. 
Ständigt uttittad. 
Dela ut priser som han aldrig begrep sig på. 
Det måste varit ett helvete för en liten gosse med den dagliga militära disciplinen. 
Inte kunde han få bli lokförare heller. 
Drömyrket. 
Vi hade samma dröm, faktiskt. 
Fast kronprinsen hade finare lok än vad jag hade. Det var minst dubbelt så stort, men så blev han också kung.

 

Inga kommentarer: