onsdag 17 februari 2021

Olyckan: Drottning Silvia höger arm gipsad-helvetet ingen talar om

 

Det var i måndags vi nåddes av den kungliga nyheten. Drottning Silvia, 77 år, har skadat höger handled i samband med ett fall i hemmet på Drottningholms slott. Hon fördes i ambulans till Danderyds sjukhus. 
Det konstaterades att drottningen fått flera frakturer på handleden. Det slutade med att höger arm gipsades. 
Skador och dödsfall orsakade av fallolyckor bland äldre är ett stort folkhälsoproblem, skriver Folkhälsomyndigheten. De flesta fallolyckorna sker i hemmet. 
Får man sedan höger arm gipsad, dyker det plötsligt upp en stor överraskning som är rena rama helvetet för en högerhänt person. 
Stöket med toalettbesöken som ingen pratar om: du tvingas plötsligt torka dig i baken med vänster hand. 
De flesta av oss är högerhänta, även så drottningen. Inget kul läge alls. 
Jag vet, för jag har själv fått höger arm gipsad vid några tillfällen. 
Toabesöken förvandlas till en mardröm. För att förstå problematiken, måste man själv ha upplevt så borta man är med vänster hand i denna ömma situation.
Andra gången visste jag om problemet. 
Jag tränade upp vänster hand en tid före den planerade operationen. 
Det underlättade betydligt. 
Jag tänker på en sådan här skitsak, när jag läser om drottning Silvias gipsade högra arm. 
Jag lider med drottningen. 
Hon vilar nu ut i hemmet på Drottningholms slott. Kungen får väl hjälpa till när nöden är som störst. 
Här nedanför lastas jag själv in i ambulansen efter en fallolycka. Ack ja, som det kan sluta.

 

Inga kommentarer: