måndag 22 februari 2021

Säkert vårtecken i Lomma: Kärringen skickar ut gubben i vårsolens glans-FÖNSTERPUTSNING!

 

Ja visst gör det ont när knoppar brister,” är som bekant Karin Boyes berömda poetiska ordspråk. 
Vi är ännu inte där, men i veckan är i alla fall Lomma en god bit på väg. 
Redan i dag-måndag-omfamnades vi av vårvädrets underbara famntag. 
Jag gav mig ut för spana in vårkänslorna. 
Redan utanför dörren mötte jag Sylvia. Skön som ett vackert vårtecken, gjorde Sylvia tummen upp för alla sprittande vårkänslor. 
Bättre start kunde jag knappast få. (texten fortsätter efter bilderna)

 

Nere vid seglarklubben satt alla vårkänslorna på en och samma gång. Gubbgänget lapade sol med kaffehurran på G inne i klubbstugan. 
Det här, mina vänner, är ett idiotsäkert vårtecken i Lomma. Här brukar vi gubbar ha vår förmiddagssamling under våren och sommaren. 
Världsproblem löses. 
Skvaller förmedlas. 
Nyheter berättas som Lasse i hamnen (hamnkaptenen) kunde fröjda oss med, att den första båten ska sjösättas i nästa vecka. En godbit i vårsolens glans. 
När jag kom hem stod grannen i Täppan. 
”Vårkänslor? Ja, kärringen skickade ut mig och putsa fönster,” löd svaret och så skrattade vi gott. 
Visst är det skönt när knoppar brister. Det kan vi gott hålla med om. 
FOTNOT. Ordet kärring är mitt förstärkningsord, menat i positiv anda som man säger på Tjörn i Bohuslän.

 

Inga kommentarer: