fredag 19 februari 2021

Ge oss vaccin! Lomma Vårdcentral i väntans tider

 

Verksamhetschefen, Sirkku Dahlberg, på Lomma Vårdcentral slår ut med armarna i en förtvivlad gest. 
”Ge oss bara vaccin, så kan vi börja vaccinera omedelbart,” säger Sirkku Dahlberg. 
Vaccinsamordnaren, Richard Bergström, har lovat mer än vad medicinbolagen kunnat erbjuda: tillräckligt med vaccin. Vaccinet som gått ut från Region Skåne till kommunerna räcker med nöd och näppe till vaccinera de på äldreboende och som har hemtjänst. Där är man i Lomma kommun nu igång med att ge spruta nummer två. 
För övrigt är Lomma Vårdcentral tom på vaccin som skulle funnits på plats för starta upp fas2, alltså 65-plus. 
Sirkku Dahlberg låter nästan uppgiven när jag möter henne utanför Vårdcentralen i centrala Lomma. 
”Vi har organisationen på plats, för en bred vaccination, men vi har ingen vaccin. Det känns inte alls bra. Jag hoppas vaccinet snart är på plats. För allas bästa,” fortsätter Sirkku Dahlberg till mig. 
Själv går jag i väntans tider på en vaccinkallelse till Lomma Vårdcentral. Då lär både jag och Sirkku få vänta. 
Enligt Region Skåne hoppas man på få dra igång med fas2 i mitten av mars. 
Det hade inte vaccinsamordnaren, Richard Bergström, någon aaaning om. 
Så än så länge är alltså Lomma Vårdcentral tom på vaccin. Attans också.
Glad Påsk, får vi väl säga då.

 



Inga kommentarer: