söndag 28 februari 2021

Högoddsare: En indier från Punjab gav mig en kanelbulle på Centrumtorget i Lomma

 

Vad är oddset på att du ska få en kanelbulle av en indier från Punjab på Lommas Centrumtorg? 
Utan tvekan en högoddsare. 
Lika överraskande som om du skulle hitta en glasstrut i Saharaöknen. 
Varför springer jag alltid på en massa egendomligheter? Det måste vara en medfödd talang. Det finns nämligen ingen högskoleutbildning som lär dig springa på en indier från Punjab som skänker dig en kanelbulle. 
Inte ens på Röda Troget i Moskva, Time Square i New York eller Himmelska fridens torg i Peking, finns någon indier som skänker bort kanelbullar. 
Jag vet, för jag har varit där. 
På Centrumtorget i Lomma är det däremot möjligt med kanelbullar som skänks bort av indier från delstaten Punjab. Gränsar för övrigt till Pakistan. Om någon nu blir klokare för det. 
Hur gick då, det här till? 
Igår-lördag-sammanstrålade jag i solskenet med ett par goda vänner på Centrumtorget i Lomma. En man med ett stort välskött vitt helskägg dök plötsligt upp med sin cykel. Mannen frågade på god svenska, om vi kunde passa hans cykel, medan han utförde sitt ärende. 
Inga problem. 
Efter en stund kom mannen tillbaka. Log vänligt och gav mig en liten påse med en liten blinkning. 
Berättade att han var pensionär. Kom från Punjab i Indien till Sverige, för många år sedan. Även byggt om Centrumtorget i Lomma. 
Och så försvann den heliga mannen på sin cykel. Lika plötsligt som han dök upp. 
När jag kom hem, såg jag att min vän med det stora vita välskötta skägget från Punjab i Indien gett mig en kanelbulle. Den smakade utmärkt. 
Då var det ändå inte Kanelbullens dag. 
Tack för kanelsnurran. 
FOTNOT. Lommas Centrumtorg byggdes om för ett antal år sedan.

 

Inga kommentarer: