söndag 16 december 2018

Svenskarnas sexliv portad i TV-40 år senare i Rapport

Jag kan mycket väl tänka mig att prästerskapet av det gamla stammen (om det finns några kvar) satte kyrkkaffet i vrångstrupen. 
Rapport körde under lördagen en egen beställd rapport från Novus om det svenska sexlivet. Tuggade ganska rejält om svenskarnas vedermödor i sänghalmen i nyhetssändningarna. Grafik och annat. 
Mobiltelefonen ställer nämligen till det, skulle det visa sig. 
De förhatliga s k herrtidningarna under 1970-talet, måste rotera i sin gravöl. Tidningar som vi män minns med viss förtjusning hos herrfrisören. 
Det var nämligen dessa s k herrtidningar som FIB-Aktuellt och Lektyr som ogenerat bjöd på svenskarnas sexliv. Här var det mer raka rör, om Herrskapt förstår vad jag menar. Därmed blev de bannlysta i SVT. 
Inte ens ta med i tång. 
Ingen seriös journalist skulle ens erkänna bläddrandet hos frisören som alltid hade ett lager sönderlästa(!) fibban, Lektyr och Piff.
 Åren har gått.
 Allt annorlunda i dag mot 1970-talet. 
Mycket, mycket annorlunda. 
Varför kör då plötsligt ledande nyhetsprogram på SVT ut rapporten om svenskarnas sexliv? Över 40 år senare. 
Svaret inte så långt borta. 
Det är ett led i kampen om fånga in yngre tittare. 
Enligt en uppgift jag hittade är medelåldern som tittar på Rapport 67 år. Det känns inte helt fräscht, säger jag som är 72. 
Nu väntar vi bara på att Rapport/Aktuellts medarbetare en dag kommer nakna inrusande mitt i en sändning. 
Det var precis vad som inträffade 1974. 
Medarbetarna i den s k herrtidningen Lektyr med journalistlegenden, Arne Lemberg i spetsen, stod för den bedriften-se bild från programmet, Kvällsöppet, här nedanför. Prästerskapet rasade. 
Vi andra gapskrattade. 
Kom igen Rapport. Var inte så blyga.
Alla nya unga tittare klarar säkert av det.
Vi äldre får oss ett nytt gapskratt.
FOTNOT 1. Streaka kallades det för, när man helt överraskande sprang in naken i offentliga miljöer. Det var en stor sak under 1970-talet. 
FOTNOT 2. Arne Lemberg föddes 1941. Han blev dödad 1979 i Uganda under ett uppdrag för Expressen.
FOTNOT 3. Löpsedeln har jag satt samman. 

Inga kommentarer: