torsdag 6 december 2018

Snacka om resa-från örat mot rymden till 5G med prins Daniel

Jag får nästan nypa mig i armen. 
Den 18 december 1971 invigdes ”örat ”, några kilometer utanför Tanumshede i norra Bohuslän. 
Det var märkvärdigt värre. 
Uppståndelsen enorm. 
Det första bildtelefonsamtalet gick till USA. 
Den som fick äran blir först med att ringa upp över Atlanten var TV-mannen, Erik Bergsten (1923-2016). 
Ni vet han med det klassiska TV-programmet, Tekniskt Magasin. Den jättelika parabolantennen kallades då för ”örat” mot rymden. 
Jag vet, för jag var på plats den här historiska dag. Bevakade äventyret som reporter på tidningen Arbetet. 
Efter det har det gått 47 år sedan. Mycket har hänt med tekniken under dessa år. Jag är vansinnigt stolt över att ha fått varit med på denna för mig, i många fall obegripliga tekniska resa. 
Internet och mobiltelefoner som man t o m kan kommunicera med genom en märklig mänsklig dataröst. Tusen andra tekniska finesser. Ändå känns allt bara som en början på något ännu större. 
I TV ser jag prins Daniel inviga nästa stora kliv in i framtiden: 5G. 
Det är då jag kommer tänka på ”örat” och Erik Bergsten premiärsamtal den 18 december 1971.
Givetvis blev det också ett storslaget inslag i Tekniskt Magasin. Tittarna häpnade. Många tyckte det fick vara nog. 
Precis som idag.
Det tar aldrig slut. Utvecklingen. Bra det.
Jag var med då. 
Jag är med idag. 
Hallelujah för det.

Inga kommentarer: