fredag 28 december 2018

Det nya året firas in med en tåfis

I Skåne säger vi tåfis. 
Söderkisen i Stockholm föredrar kalla tåfisen för tåpaj. 
Tåfjutt kan höra hemma lite var som helst. Därför en tåfjutt kan hamna lite var som helst i fotbollens terminologi. 
Även Zlatan har gjort mål med en tåfis/tåpaj: ett skott eller snarare en petning med tån på bollen som går i mål. Brukar sällan bli några Youtube höjdare. 
Fast ordet tåfis har även en annan betydelse. 
Fotsvett kan ge ifrån sig en obehaglig lukt. 
En tåfis, helt enkelt. 
Det var vad jag råkade ut för på självaste julaftonen. 
Inte fotsvett utan en tåfis utan fotsvett, om Herrskapet förstår vad jag menar.
Det började den 1 december med en blödning under stortåns nagel. Hustrun vårdade min stortå efter bästa förmåga, vilket inte säger så litet. 
På julaftonen började denna viktiga kroppsdel att vara. Herr Rockbäck luktade plötsligt tåfis. En obehaglig stank. 
Efter trippel-jul-dagarna blev det akut till Vårdcentralen i Lomma. En vänlig men stormande förkyld läkare (borde gå till doktorn), vände och vred på min varade stortå som alltså förpestade rummet med en tåfis. 
”Inflammation. Du måste ha en penicillinkur. Vila med stortån i högt läge,” löd den snörvlande doktorns råd. 
Så nu får min tåfis fira in det nya året 2019, väl inbäddad i mögelsläktet Penicillium. Sämre kunde 2018 sluta. 
En får vara tacksam för det lilla.

Inga kommentarer: