lördag 1 december 2018

Årets julklapp-en 70 år gammal nyhet

Här sitter jag med ”Årets julklapp” på knoppen. Fast det är ingen mössa. Mer om det längre fram. 
Årets julklapp 2018 blev det återvunna plagget. Om nu någon minns det. Handels utredningsinstitut (HUI) har strikta regler vad som kan räknas till ”Årets julklapp”. Återvunnet plagg räknas, enligt HUI, plagg som tillverkats av återvunnet material snarare än plagg som köpts på second hand. 
Gammalt som gatan säger jag. 
Hustrun som har koll på läget, rotar fram hemstickade barnkläder som jag bar som en väldigt liten gosse för 70 år sedan. 
Min mormor sydde, stickade, virkade, vad du vill, mina kläder som barn. Det blev återvunna plagg på riktigt. 
Det jag sitter med på huvudet på löpsedeln är ingen stickad mössa, utan mina byxor. Några år tidigare, bar min morfar-skogshuggaren-samma garn till sina vinterkalsonger. Nu rev mormor upp de varma kalsongerna som gjort sitt. 
Det blev garn över till ett par varma byxor åt mig. 
Med andra ord. 
Rätt återvunnet och ”Årets julklapp”. 
För 70 år sedan. 
På bilden här nedanför, står min fantastiska mormor Anna med min morfar Axel, vars kalsonger förvandlades till ett par byxor åt mig. 
Snacka om återvunnet plagg
HUI vill ligga rätt i tiden, kan dra något gammalt över sig.

Inga kommentarer: