tisdag 11 december 2018

Drömmar om resor-från solresa till gräva i Armenien

Så här års brukar jag drömma om resor. 
Förr slutade det alltid med att en resa bokades. 
I unga dagar var det håll-i-gång i solen som gällde. 
På översta bilden på löpsedeln har vi full rulle under Siciliens sköna parasoller. På äldre dagar gärna en spännande utgrävning i Armenien. 
En gång i tiden var charter till solen den stora grejen. Sedan blev det inne köpa hus i Spanien, Grekland, Thailand och idag Portugal. 
Charter i dess form vi lärt oss älska med sol, mat, sprit och hög stämning med pussar på nattkröken. 
Numera ett minne blott. 
Svenskarna söker sig också till mer spännande äventyr: Spanska inbördeskriget, Israel med militärhistoriker Marco Smedberg, Jordanien med arkeolog Richard Holmgren, gräv i Armenien. Populär arkeologi. För 12 dagars grävande och resande får du betala 29 490 kr. Det låter allt något det. 
Det finns säkert sprit och nattpussar i Armenien också. 
Roligare än vad jag och min hustru hade på Sicilien 1973, kommer vi aldrig att få i Armeniens uråldriga berg. 
Nä, jag skiter i det här. 
Om jag i stället skulle drömma om tomten en liten stund?

Inga kommentarer: