torsdag 27 december 2018

Sicken julafton i Lomma-surt sa räven om min spådom

Tänk att man aldrig kan tippa rätt. 
Spel på hästar. 
Spel på fotboll. 
Fia med Knuff. 
Alltid fel. 
Inget rätt. 
Redan den 16 december slog jag till med att det blir en grön jul i Lomma. Innan jag slog fast min spådom utbildade jag mig nästan till meteorolog. All tänkbar kunskap inhämtades från SMHI, otaliga väderrapporter i teve, tidningarna och ångradion. 
Allt, precis allt, pekade på en grön jul inte bara i Lomma utan hela Skåne. Jag skrev min väl underbyggda spådom om en grön jul på bloggen. 
Därmed gjorde jag alla barn ledsna.
Åka julklappspulka i lera.
Ja, ni fattar själv. Roligare kan man ha.
Kvällen före julafton tittade jag ut. Täppans gräsmatta grön och frodig. Jag log i mjugg. Tomten skulle få sätta hjul på släden. 
Fick tankar på söka en vädertjänst på TV. 
Så kom då julaftonens morgon med glitter från Täppan. 
Snö. 
Var kom den ifrån? 
En vit jul. I Lomma. 
Jag fick bita i det sura äpplet som jag snodde från julgrisen. Jag rev omedelbart ansökningshandlingen till vädertjänsten på TV. 
Jag vann ingenting på trisslotten heller, vad det anbelangar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är verkligen synd om Dig - Allt emot. Hoppas Du får bättre tur med Midsommarvädet. Ses på torget.