måndag 3 december 2018

Räddar Magnus Ringman Kvällsposten från pappersdöden?

Idag när alla papperstidningar satsar på digitalt berättande, skakar Kvällspostens nye chefredaktör, Magnus Ringman, liv i hederlig handfast journalistik. 
Nära dig. 
Gärna hemma vid ditt köksbord. 
Gammal god klassisk Kvällsposten-anda som en gång i tiden svingade tidningen till oanade upplagehöjder. 
Jag ler och blir så glad i mitt lilla oansenliga krypin i Lomma. 
Magnus Ringman, 48 år, lärde jag känna som 19-åring. En ung vetgirig talangfull reporter på Kvällsposten. 
Dessutom var Magnus en synnerligen trevlig bekantskap. En varmhjärtad person som nu sprider sin glöd över alla Kvällspostens läsare. 
Fast det var på Aftonbladet han fick sitt stora genombrott som journalist. Prisskåpet för förstklassig journalistik blev snart fyllt. 
Nu har alltså Magnus Ringman återvänt hem till fadershuset, Kvällsposten. 
Det märks. 
Med råge. 
Bara att berömma en av sina reportrar på Facebook, är högst ovanligt. Ja, faktiskt helt unikt. Beröm är det ytterst snålt med i den här branschen. Avundsjukan är däremot stor. Jag gillar verkligen Magnus offentliga beröm. 
Dessutom gillar jag att liket (Kvällsposten) åter lever. 
Bra jobbat, Magnus Ringman. 
Nu gäller det hålla ut. Några förståsigpåare har gett papperstidningarna högst fem år kvar. Det verkar inte Magnus Ringman köpa. Bara inte idéflödet sinar för snabbt. Pappersdöden lurar runt hörnet.
FOTNOT. Här nedanför följer Magnus inlägg på Facebook. Foto: Jan Emanuelsson. Det är jag som lagt in Lars-Olofs bildbyline i bilden. Foto på löpet: Christian Örnberg.

Inga kommentarer: