söndag 2 december 2018

Filmstjärnetrassel: ”När jag gick vilse i Jodie Fosters säng”

Jag avrundade lördagskvällen med att titta på Graham Norton Show. Rätt kul, för där kan man få se livs levande legendariska Hollywoodstjärnor dyka upp. 
Det är vi svenskar inte direkt bortskämda med. Plågad av Hollywoodfruar som vi är. 
Hos Graham dyker så stjärnan Sally Fields upp-bilden till höger. Maken till fräsch 72 åring, får man gå till sig själv för att finna. 
”Där är hon. Jag har legat i hennes säng”, tjoar jag plötsligt till. Hustrun tittar på mig med slutna ögon. 
Kommentar onödig. 
Jag började genast leta i minnenas arkiv. 
Det var nära Sally Fields. 
Det visade sig vara en annan Hollywoodstjärna av hög kaliber. 
Jodie Foster. 
Ni vet hon med filmen, Lammen tystnar. 
En riktig skräckis som gav seriemördarna ett ansikte. Filmen spelades in i Pittsburgh, USA. Jodie Foster fick en Oscar. 
Under inspelningstiden bodde hon på lägenhetshotellet, Shadyside Inn vid Fifth Aveny i Pittsburgh. 
Sedan flyttade jag in med min familj. 
I samma lägenhet. 
Fann hennes namn på en papperslapp. 
Fick förklaringen i receptionen. 
Jodie Foster hade bott i lägenheten under filminspelningen. Jag har alltså sussat i samma säng som Jodie Foster. 
Nu tittade hustrun på mig med öppna ögon. 
Jag ska skriva till Jodie. 
Hon ska vara lesbisk, så hustrun kan blinka.

Inga kommentarer: