söndag 1 maj 2022

Socialdemokraterna i Lomma glömde bort kriget i Ukraina i valmanifestet


 

Den senaste tiden har vi boende i Lomma kommun fått socialdemokraternas valmanifest i våra brevlådor. Inget fel på det. 
Ett gediget program, men kanske väl mycket text. Det är endast de som är sossar i hjärterötterna-om ens de-som fixar ta sig igenom textmassan. 
Däremot har gjorts ett allvarligt misstag i manifestet. Inte så litet misstag heller. 
Inte en rad om Putins förfärliga krig i Ukraina. Ryssarnas folkmord i ett annat land har glömts bort. Inte en rad finns i manifestet. 
I dagarna går för övrigt Lommas moderatstyrda kommun ut och efterlyser boende till flyktingar från Ukraina. Det finns saker som bör och borde göras. 
”Ja, det är ett misstag från vår sida. Vi borde haft med kriget i vårt valmanifest. Nu glömdes det tyvärr bort. Inte bra alls, konstaterar en något bekymrad Per Bengtsson(S), oppositionsråd för mig. 
Nej,inte bra alls. 
Putins hemska krig är något som alla talar om dagligen och stundligen. Så glömmer socialdemokraterna i Lomma helt bort det. 
När jag tog mig hem från socialdemokraternas första maj firande på Centrumtorget, såg jag i alla fall ljuset. Syrenerna håller på slå ut. 
I veckan som kommer är det bara till suga in den ljuvliga doften. Jag får trösta Per Bengtsson med det.

 

Inga kommentarer: