onsdag 25 maj 2022

Zlatans avhuggna näsa-svindlande bud på auktionen

 

Zlatans avhuggna näsa från den raserade statyn ligger nu ute till försäljning på ebay. Just nu den 25 maj kl 11.00 710 dollar. Mästarens kran rusar mot 8000 riksdaler. Tror inte ens det stoppar när auktionen är slut den 28 maj. 
Den avhuggna snoken är alltså en glödhet memorabilia bland samlare. Själv kan jag skryta med en och annan udda sak på min samlarhylla. Jag skulle däremot inte lägga ett vitten på Zlatans näsa. 
Det är hur galet som helst. 
Undrar just vad Zlatan själv tycker om tokeriet? Han rasar säkert i tysthet. 
Ovanligt nog.
Nej, tacka vet jag Nasoteket i Lund med sina gipsavgjutningar. Här finns näsor från politiker, tv-profiler, rektorer, karnevalsgeneraler, Sveriges första astronaut och Sveriges första kvinnliga biskop. Avgjutningarna har även gjorts på statyer av historiska personer som till exempel Tycho Brahe, Esaias Tegnér, Carl von Linné, Johan Henrik Thomander och Fritiof Nilsson Piraten. Samtliga med Lundakoppling. 
Den första näsavgjutningen gjordes 1986 på komikern Hans Alfredson som ligger bakom det hela. 
Nasoteket präglas av underfundig humor. Det tycker jag är kul. Zlatans avhuggna näsa ser jag inget kul i alls. Mest total galenskap. 
Ack ja.
FOTNOT. Ett dygn senare den 26maj kl 11.00 är senaste budet 810 dollar. I svenska riksdaler 7,998, 34 kronor.


Inga kommentarer: