onsdag 11 maj 2022

Älgrapport från Lomma: Sista dagen för den stora älgvandringen-rekord i år

 

Jag fick jackpott i år. Fyra glada älgar simmade i skymningen över Ångermanälven i Kullaberg. 
Jag blev också glad. 
Allt stirrande på en tom skog. Endast sjöfågel guppade omkring på älven. 
Skam den som ger sig. 
Plötsligt dök det upp en hel radda med älgar i skogen. Fyra om inte fem simmade sedan över Ångermanälven. 
Bingo! 
Ja, jag vet. 
Ni är många som tycker vi älgspanare är knäppa. Vi sitter i timmar och glor efter älgar. 
Bara gran och tall i rutan. 
Och mossa.
Men då ska ni veta att vi är ca en miljon som följer detta märklig fenomen med älgvandringen. I år blev det också rekord med över 60 älgar som simmande tog sig i land på andra sidan älven. Idag klockan 23.00 släcker SVT ner denna märkliga företeelse. Annars har jag sett mycket älg i verkligheten, både i norra Uppland som i Dalsland. Har också bevakat diverse kungajakter som älgjournalist. 
Underbara oslagbara minnen. 
Så har jag också skrivit på bloggen om släktingen Gerhard Johansson(avled 2010 91 år gammal) som sköt fyra älgar nästan på en och samma gång. 
Rekord än i denna dag. 
Sägs det. 
Läs om det HÄR
Här nedanför en bild på Gerhard och en stirrande älg. Förvånad över mästerskytten.
Kan det bli bättre? 
Nä.
Älg på er.

 

Inga kommentarer: