tisdag 31 maj 2022

Årets första jordgubbe-Rumba i engelska parken på Lommatorget

 

Lomma-Alis son Shvan och Océanne från Paris hade knappt fått gubbarna på plats, när jag dök upp. Självklart köpte jag en liter för 55 spänn. Sorten heter Rumba. Genast kom jag och tänka på Owe Thörnqvists dänga om rumba i engelska parken. Jag provsmakade och det blev rumba på Centrumtorget i Lomma. ”Svenska. ” sa Shvan och fransyskan, Océanne, fick mig och tänka på Montmartre med det karakteristiska ljudet från ett musettedragspel. 
Det är inte klokt vad årets första jordgubbe kan få en stackars sate segla iväg. Själv har gubbarna i rumbatakt seglat iväg från Abraham Hill i Önnestad utanför Kristianstad. 
Här kan vi prata om jordgubbsodlingar. 
När det går som mest och bäst säljs 7000 liter dagligen. Läser om Rumba på deras hemsida: 
”Doften och smaken är maffig med inslag av solmogna smultron och honung. Tidig sort.” 
Tid för oss svenskar bli jordgubbsgalna. 
Underbart det med.

 

Inga kommentarer: