torsdag 2 juni 2022

Kuckeliku! Högerhänta jag blir vänsterhänt när jag skalar ägg

 

Tänka sig. Några andetag till och jag har levt mitt liv i 76 år. Under alla dessa år har jag varit extremt högerhänt. Inget konstigt med det. I runda slängar är 90 procent av befolkningen högerhänta. 
Vid något tillfälle har detta ställt till besvär som när höger arm varit gipsad. Toalettbestyren förvandlas till en rysare. Vänster hand är då icke att leka med. 
Livet har emellertid sina överraskningar. Till min stora förvåning upptäckte jag vid frukostbordet något baklänges. Jag skalar mitt frukostägg med vänster hand. 
Jag har gjort så hela livet. 
Skalat ägget med vänster hand. Hur självklart som helst, känns det som. 
Jag provad skala ägget med höger hand. Det gick inte alls för sig. Vilken märklig upptäckt. Mycket förvånad är jag. Har faktiskt aldrig tänkt på att högerhänta jag skalar frukostägget med vänster hand. 
Kolla själv med vilken hand du skalar ditt ägg. Jag kanske inte är ensam om detta fenomen. 
Det blev en ny test i morse. Jo, min vänstra hand skalar mitt frukostägg. 
Kuckeliku!

 

1 kommentar:

Anonym sa...

Lika här är högerhänt men skalar ägget med vänster