fredag 17 juni 2022

Därför firade jag min namnsdag Axel

 

Moster Greta bodde under sin livstid i Strömsberg. Ett av dessa berömda vallonbruk i norra Uppland. 
Hon var gift med skogshuggaren Martin (dog 1975) som var bror(!) till min morfar Axel som gick bort julaftonen 1943. Det är efter honom jag heter Axel. 
Greta och Martin underbara människor. Vi älskade verkligen varandra. 
Moster Greta som gick bort för mer än 40 år sedan, hade som andra namn Margareta med namnsdag den 20 juli. Då slogs det på stort. 
Avsevärt viktigare än födelsedagen. 
Det bakades sju sorters kakor i stugan. Kokkaffet puttrade. Moster Greta sjöng gärna för gästerna. Morbror Martin tog sig några raska supar ute i vedboden. Det var ett namnsdagsfirande som fick skogens folk att trivas. 
Ett stort tack till alla som hörde av sig på min namnsdag Axel. Själv tänkte jag mest på min morfar Axel i Rocknö som jag aldrig fick träffa. 
Det är sådant som svider.
Tack igen alla Facebookvänner.
Skickar er mina tankar från Lomma.


Inga kommentarer: