måndag 13 juni 2022

Stoppade i mig 20 bananer i medicinskt syfte

 

Idag är det måndag. 
Eftersom det är måndag hela veckan, kan jag berätta om torsdagen i förra veckan. Det handlar alltså om torsdagsbananer hela veckan. 
Jag fick i mig 20 stycken i röda rappet. I medicinskt syfte för inför en grav hjärtåkomma. 
Så här gick det till. 
Jag vacklade svårt sjuk in på Ankomstavdelningen på det stora sjukhuset i Lund. Mitt hjärta tickade Gud som haver. Och lite till. 
Hjärtflimmer kallas det också för. 
Nu skulle det rättas. 
Några hundra volt skjuts in i kroppen. Då sövs man först ner av en narkosläkare. Innan dess tas prover. 
Det visade sig att mitt kaliumvärde var så lågt att läkaren skrynklade ögonbrynen av bekymmer. 
”Du har för lågt värde för vi ska våga behandla dig,” sa han och tog ny sats: 
”Vi rättar till det. Här får du fyra tabletter kalium. Det innehåller kalium som äta 20 bananer.” 
Jag sköljde ner mina 20 bananer med hjälp av lite vatten. Sedan var jag redo för match med mitt hjärta som insats. Det gick vägen. 
Hjärtat tickar åter rätt. 
Jag återvände till bananrepubliken Sverige med ett leende. Eftersom det är måndag hela veckan blev det en bra torsdag i förra veckan. 
Det var elfte gånger jag fick en elkonvertering som det heter. Fast första gången jag behövde stoppa i mig 20 bananer. Bilden här nedanför är en illustration till hur det går till. 
Foto: Geir Otto Johansen

 

1 kommentar:

Anonym sa...

Tur det finns piller Calle 💞