torsdag 12 maj 2022

Ensam i Lomma: Jag blir knäpp! 195 miljoner dollar för Marilyn Monroe-jag har den för några få dollar

Andy Warhol var en konstnär vi i Sverige skrattade åt för snart 60 år sedan: soppburkar, dollarsedlar och Coca-Cola flaskor. Kändisar och politikers ansikten. 
Är det konst det? 
Skrek folk utanför konstvärlden som inget förstod. 
I Stockholm för snart 60 år sedan debuterade Warhol med kor. Glömmer det aldrig. 
Är det konst det? 
Kor?
En hel vägg.
Det skrockades högt och länge. 
Idag ångrar jag mig. 
Borde naturligtvis åkt upp till Stockholm och köpt mig en silkscreenad kossa för en billig peng. 
Då hade jag varit rik idag. 
Närmare två miljarder gick Warhols Marilyn på aktionen. Jag letade i mina gömmen. Fick snart napp på en tjusig bok om Warhols samlade konst.
Jodå, korna finns med.
Och Elvis Presley.
Den stiliga boken köpte jag på The Andy Warhol Museum i Pittsburgh, USA, för snart 30 år sedan. 
Stadens son. 
Det var då nyligen invigt. Ligger på 117 Sandusky Street, om någon undrar. 
En storslagen bok med två miljarders konstverket av Marilyn Monroe som omslag. Den kostade mig då 22 dollar och 95 cent. Tänkte mig gjort mig ett kap. 
Prominensen (Antikrundan lärt mig ordet) i toppklass. 
Jag blir knäpp. 
Det visar sig att den idag kan köpas på nätet för 60 dollar. Andra sidan. 
Är jag ensam om i Lomma äga Warhols Marilyn som bokomslag? 
Tror det. 
Alltid något. 
Fast jag missade henne när jag var i Pittsburgh. 
Idag 195 miljoner dollar. 
Då jämförelsevis kaffepengar. 
Irriterande. 
Alltid ska man bli hunsad.
Missar alltid tåget.

 


 

Inga kommentarer: