onsdag 18 maj 2022

Vaccinspruta 5 mot covid-19 har landat i Lomma

 

I veckan mötte jag Lommabon Gun på Coop. En behagligt multisjuk kvinna i 80-årsåldern. 
Hon log med hela ansiktet, så Ahlgrens grillbilar började brumma. 
”Calle,” utropade hon i brådrasket. 
”Jag har nu varit och fått spruta nummer 5 mot covid-19,” fortsatte hon triumferat. 
Det var som världen stannade upp en stund. 
För två år sedan fanns inget vaccin. För ett år sedan var det ett kattrakande om vaccinet skulle räcka. Numera är de flesta av oss äldre personer välsprutade med fyra doser. 
I veckan kunde också vaccinsamordnare Bergström gå ut med att en miljon doser kanske måste slängas. Något tal om den femte sprutan har jag inte hört talas om. Enbart anat att så kan det bli. 
Då kommer Gun ångande med en liten nyhet om vaccinspruta 5 redan börjat delats ut till 80-plus som är multisjuka. För en stund fanns inte Putins krig i mitt huvud. 
Det är nästan så vi glömt bort vaccineringen mot covid-19. The Eagle has landed in Lomma, känns det som. 
Tack för upplysningen Gun. 
Sedan tog jag Ahlgrens grillbilar och körde hem.

 

1 kommentar:

Anonym sa...

Fick min 5 för 2 veckkor sen