fredag 6 maj 2022

Så minns jag jakten på Clark Olofsson-Bill Skarsgård suverän i TV-serien

 

Jag har tillbringat några timmar med Jonas Åkerlunds TV-serie Clark på Netflix. Det var länge sedan jag fick mig så många befriande skratt. Bill Skarsgård i rollen som Clark Olofsson en pärla. 
Diverse välkända personer dyker också upp i pyttesmå roller, så håll utkik. De är nämligen väl omgjorda. Tage Erlander (Claes Malmberg) är så långt från verkligheten att gammelsossarna kommer bli galna av vrede. Recensenterna blir tagna på sängen. 
När en rövare ska skildras i Sverige, läggs det mycket tid på psykologer, socialtjänstemän, efterkloka politiker och sura polischefer. De är bortsopade i TV-serien. 
Känns befriande. 
Rock`n`roll rakt igenom, skriver Aftonbladet. 
Sydsvenskan saknar det vanliga sociala paketet. 
Jag var själv med i röran Clark Olofsson under 1970-talet. Om inte Clark satt på kåken var han på rymmen. 
Först kom rövaren Clark framstormande, sedan raddan med tjutande polisbilar och efter hela rasket pressbilarna. 
Det var ett liv och kiv. 
Polisen knep käft. 
Vi journalister försökte sortera bland alla rykten. En gång efter ett tips hamnade jag i skogen. Clark sägs vara på flykt just i denna skog. Plötsligt stövlar ortens sheriff fram. 
”Clark?” undrade jag. 
”Nej, jag är ute för se om det finns några blåbär,” fick jag till svar. 
Då dyker ortens allvetare till lokalredaktör fram bakom en gran. Efter honom ett batteri med skramlande poliser. 
Jag förstår att det kan vara skarpt läge, men någon Clark Olofsson finns inte i skogen. 
Nyhetscheferna på kvällstidningarna var som galna. En exklusiv bild på Clark betalades med stora pengar. 
En annan gång lärde jag känna en av Clarks otaliga flammor. Hon klippte med ögonen som en annan Betty Boop och var tokkär i rövaren. För övrigt inget ovanligt, vilket också framgår i TV-serien. 
Med råge! 
Jag tror Clark Olofsson sitter någonstans och njuter över uppmärksamheten. Firar cigarrs aroma med en gin och tonic. 
I rampljuset under 56 år! 
Rätt oslagbart för en rövare. 
Så är han också född i Trollhättan 1947. Samma stad där brottaren och gamängen Frank Andersson växte upp. 
Se TV-serien. 
Ni får icke en död sekund. 
Full rulle, med andra ord.

 

Inga kommentarer: