onsdag 4 maj 2022

Slagen av Kalle Anka: ”När jag störtat går larmet”

Det är så att jag hamnat i den hårt kritiserade äldreomsorgens omvårdnad i Lomma kommun. 
En skräckblandad förtjusning. Det rör sig trots allt enbart om ett trygghetslarm. Vi är några 100 000 personer i Sverige som har det. 
Så vad kan gå fel? 
Jo, om jag störtar i hallen, köket, toan, sovrummet eller andra rum. Trycker på larmet och ingen kommer till undsättning. Då har jag blivit ännu ett problem för Lomma kommuns äldreomsorgen. 
Bäst och testa larmanordningen. 
Jag gör så. 
Sitter hel och fin på kökssoffan. Har läget så att säga under kontroll. Trycker på larmknappen. Nu ska det hända grejer. En jourcentral som jag kan prata med via högtalartelefonen ska svara. 
Om larmcentralen inte får kontakt åker hemtjänsten hem till mig. Det kan alltså gå hur som helst. 
Det gör det inte. 
Endast ett litet strul från min sida. En kvinnlig röst svarade, ”Trygghetslarm”. 
Jag svarade att det var ett test. 
”Bra. Allt fungerar,” sa larmcentralen och önskade mig en bra dag. 
Kommunens socialchef Emma Pihl andades ut. Slapp en sur Rockbäck i telefonen. 
Nu hoppas jag på slippa använda larmet i skarpt läge. Det räcker med en test. 
Gratis? 
Ack nej, det kostar 304 riksdaler i månaden. 3648 kronor om året. 
Andra sidan är en årsprenumeration på Kalle Anka billigare. 1649 kronor hos Tidningskungen. 
Slagen med 1999 spänn av Kalle. 
Aldrig får man vara glad.

 


 

Inga kommentarer: