söndag 26 december 2021

Här är min James Stewarts kostym-läcker Lommamumma

Det blev mycket James Stewart under juldagen. SVT visade nämligen en gammal rulle. James Stewart(1908-1997) tillhörde de mest klassiska filmstjärnorna som Hollywood skapat. Det blev över 100 filmer. Många med ljuvlig klang bland oss filmälskade. Själv får jag aldrig nog av Alfred Hitchcocks, Fönstret mot gården. Oscar fick han också. James Stewart växte upp i Indiana. En liten håla i Pennsylvania, USA. Dit kom jag inrullande en vacker höstdag för många år sedan. Ville kolla in James hemstad. Såg hans barndomshem. Bara en sådan sak.(texten fortsätter efter bilden)
Slank in på 700 Shop vid Philadelphia Street. Rasande trevlig personal. Jag köpte mig en James Stewart kostym, för en ringa peng-se det inlagda butiksmärket från innerfickan-på bilden. Fantastisk kvalité. Går att rulla samman hur som helst. Skrynkelfri. På samma gata en bit ner står James också staty utanför kommunalhuset. I USA är man nämligen oerhört stolt över sina hjältar. Ingen skulle komma på tanken vandalisera statyn. Tvärtom. De boende älskar sin James. Så var han också dekorerad krigshjälte från andra världskriget. Pilot. Bombade sönder och samman Berlin. Översta bilden här nedanför. Jag lutar mig mot statyn. Dock utan kostymen. För varmt väder. James Stewart fanns själv på plats när statyn invigdes 1983-bild längst ner. Det kändes som vi kom väldigt nära varandra. Min filmstjärna avled i sitt hem i Beverly Hills, den 2 juli 1997. Hans trasiga hjärta orkade inte längre. Tänk vad en gammal film på SVT kan leda fram till. Snacka om Lommamumma. FOTNOT: Indianas flygplats heter numera också James Stewarts Airport. Det har också uppförts ett museum till hans ära, en bit bort från statyn.

Inga kommentarer: