lördag 11 december 2021

Gösta Nilsson 97 år-den siste genuine lokaljournalisten död

 

En gång i tiden fanns det tvättäkta lokaljournalister. De var i tjänst dygnet runt. Slocknade på redaktionssoffan när tidningen trycktes vid midnatt. På tårna innan tuppen gol. Redo för nya uppdrag och avslöjande. 
Nyheter livsluften till frukost, lunch och middag. Kände Gud och envar. 
Kontaktnätet enormt. 
Många unika nyhetsnäsor hämtades till redaktionerna i unga år. En av dessa var Gösta Nilsson i Uddevalla. Min mentor och läromästare. 
”Calle, knyt upp alla lanthandlare i länet. Där har du en makalös nyhetskälla,” manade Gösta mig. 
Bara ett av många goda tips till en grön reporter. 
Gösta Nilsson var en helt underbar person och journalist. Jag har honom och tacka för mycket. 
Han älskade när jag utsatte honom för practical jokes. Vi skrattade gott. 
Vi hade roligt. 
När jag hårdvinklat en story, mådde Gösta som bäst. Bra mådde Gösta också av att få berätta om guldplaketten han fick från Svenska Livräddningssällskapet. 
Hans strålande idé om flytvästdepåer räddade liv. Och Gösta som inte ens vågade simma på djupt vatten. 
Den 8 december avled Gösta Nilsson 97 år gammal i sitt älskade Uddevalla. 
Han var pappa, svärfar, morfar och gammelmorfar. Även den siste genuine lokaljournalisten. 
Vila i frid, Broder. 
Glömmer dig aldrig. 
Skickar med en flytväst. 
I fall om du skulle hamna på djupt vatten.
FOTNOT: Vinjettbilden lånad från uddevallabloggen.se

 

Inga kommentarer: