tisdag 14 december 2021

På tal om lappugglor-ugglan fastnade i vår rosenrabatt

 

Här kan vi tala om sitta och uggla. Blicken absolut inte fylld med kärlek. 
Borrar sig in i mig. 
Inte det minsta tacksam för jag räddat ugglans liv. Snarare Alfred Hitchcock film, Ugglor i mossen från 1956, med bland andra Shirley MacLaine. 
Vem minns henne? 
Så här gick det till. 
En tidig höstdag för många år sedan, störtade en uppriven hustru in till mig. 
”Calle, ett odjur har fastnat i rosen ute i Täppan!” 
Jo, mycket riktigt. 
I rosen satt en vilt flaxande stor pippi. Den kämpade för sitt liv komma loss. 
Det var då jag trädde in som den stora djurvännen. Utrustad med en pinne. 
Min erfarenhet av fåglar ringa. Endast undulaten Stellan som satt fast i sin bur. 
Efter mycket om och men, lyckades jag bända loss fågeln. Det visade sig vara en ung hornuggla som i sin iver fastnat i vår ros. Nu fick den vila ut på Täppans gräsmatta. 
Spände blicken i mig av otacksamhet, innan den lyfta och seglade iväg över takåsarna. 
Det märkliga är att den kom snart tillbaka i skyn som för tacka mig för hjälpen. 
En annan gång ska jag berätta om en älg som ville komma in för en öl eller två. 
Det är en helt annan historia.
Hav förtröstan.

 

Inga kommentarer: