Färdtjänst,
Färdtjänst gamle vän
Festligt att du lever än
Men du ser
rätt krasslig ut
Snart hörs ditt sista tut
Vi
som var med minns Stefan Demerts dänga för 50 år sedan. En protest
mot Statens Järnvägars nedläggning av järnvägar.
Jag bytte ut SJ
mot färdtjänst.
Det funkar sjunga det också.
Jag har nämligen
varit med den långa resan med färdtjänst. En utmärkt service.
Om
det fungerar, vill säga.
Redan för 35 år sedan hade jag
färdtjänst några år. På den tiden fungerade det så, att man
ringde och beställde en vanlig taxi. På plats visade man upp ett
skrynklig papper.
Intyget från kommunen. Funkade alldeles utmärkt.
Sedan var det bara åka hur långt som helst för 5-10 kronor.
Under
1990-talet påbörjades en omfattande omläggning. Patienterna skulle
allt mer vårdas i hemmen. Långvårdsklinikerna och Ålderdomshemmen
lades ner. Hemtjänsten bygges upp. Taxis färdtjänstuppgift blev
betungande. Landstingen tog över. Fordon köptes in. En helt ny
organisation såg dagens ljus.
Dagens ljus blev också dagens mörker.
Problem uppstod.
Inte minst kostnaderna drog iväg. Patienter glömdes
bort m m. Det blev stökigt. Då kom någon på den lysande idén.
Varför inte lägga ut färdtjänstbeställningen till ett land i
Afrika? Små löner. Pengar att tjäna.
Det lät som en sketch av
Hasse&Tage.
Därför ringde jag i november 2014 ner till Dakar i
Senegal, Afrika-se vinjettbilden.
Frågade som svensk jag är, hur vädret
var.
”Varmt och skönt,” kvittrade en ung kvinnlig röst i mitt
öra. Kände mig korkad.
Det var ändå varma heta Afrika. Dessutom kom svaret
på utmärkt svenska.
Färdtjänsten fungerade utmärkt.
Numera
ringer jag färdtjänst i Sverige. Glöms bort mitt i natten och får
lifta hem.
I veckan möttes jag också av beskedet.
”Ring inte hit.
Vi har kraftiga förseningar.”
Färdtjänst-kaos är granne med Gud.
Passar det också.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar