måndag 27 december 2021

På självaste julaftonen: Flaskpost till Lomma-ett rop på hjälp

 

Direktrapport från kompis Peter, hur han fann flaskposten i Lommabukten. På självaste julaftonen i år:

"Jag gick med min vovve, Ditte, nere vid vattenbrynet. Där kunde hon gömma sin pinne i tången och låtsas gräva upp den igen. Efter en stund såg jag en flaska guppa omkring där dagvattenutloppet möter havet. 
Jag blev nyfiken. 
Motvilligt lånade Ditte ut sin pinne till mig, så att jag kunde peta in flaskan mot torra land. Då såg jag det fanns något i flaskan. När jag tittade närmare såg jag brevet i flaskan. En flaskpost alltså. 
Så jag tog hem flaskan. 
Fick ut brevet genom flaskhalsen med en peang. Pappret var blött så det gick sönder, men inte värre än att det var lätt att pussla ihop. 
Budskapet rätt rörande. 
Hoppas löftet håller!” (texten fortsätter efter bilden)

Här ovanför brevet i flaskan. Faktiskt något av ett rop på hjälp. Texten på danska, så möjligen kan vinflaskan med sitt dystra budskap kastats i Öresund från den danska sidan. 
Jag har aldrig någonsin tänkt dricka igen, är en fras som upprepas gång på gång. Personen skriver att han blir aggressiv och mår psykiskt dåligt av att dricka. Sedan avrundar personen med att från och med den 19.12 2021 aldrig mer dricka. Sprit utgår jag ifrån. 
Möjligen tömde personen vinflaskan, skrev brevet, stoppade det i flaskan och kastade den i Öresund från den danska sidan. Tyckte livet var dystert.
Orkade inte supa mer.
Brännvinet har ställt till det.
Vad vet vi. 
Kan bara gissa.
Jag säger som Peter. 
Hoppas löftet håller. 
Märkliga saker hända. 
På självaste julaftonen.
Flaskpost!
I Lommabukten.

 

Inga kommentarer: