söndag 5 december 2021

Kvar i sängen: Drömmar om MFF-GULD!

 

Så är det faktiskt. 
Så blev det också. 
När MFF säkrat sitt allsvenska guld blev natten en resa ner i guldgruvan. 
Bäst genom alla tider med 22 SM-guld. 
Jag har upplevt 17 guld som jag minns (1965 till 2021). De fem första mellan 1944-1953 är minnet blankt. 
Jag var för liten. Körde runt med småbilar i sandlådan. Inte ens född 1944. 
Guldlaget kallades det för. 
Legendariskt. 
Rekord 1950 med 20 segrar och två kryss. 
Senare i livet träffade jag flera av dessa spelare. Då äldre luttrade män med riklig minnesbank. Malmöbor med stora krav på MFF. 
Det kändes alltid mäktigt. 
Från 1955 och framåt, har jag sett alla spelarna. Vissa lärde jag känna mera privat. 
Krister Kristensson och jag delar ett irriterande minne som aldrig kan lämna oss. 
1964 vann Djurgården det allsvenskt guld på grund av en felaktig dömd straffspark i sista omgången mot IFK Göteborg. Snuvade MFF och Krister på guldet. 
Vi talar om det än idag, 57 år senare. 
Krister Kristensson är mesta mästaren i MFF med sju SM-guld-fel, se Fotnot här nedanför. 
Erdal Rakip tog igår hem sitt sjätte SM-guld. Endast 25 år gammal. 
Tid finns. 
Jag får ringa Krister och fråga om han känner flåset i nacken. Irriterande är också den idiotiska omläggningen till slutspel under 1980-talet. 
MFF vann allsvenskan fem år(1985-1989) på raken. Vilket är rekord, men fick endast två SM-guld. 
Egentligen borde gårdagens guld vara nummer 26, så det så. Bara så ni vet. 
Festmåltid på det.
Korv med mos.
Fotbollsmat.
Och beer i muggarna.
FOTNOT: Historien skriver fel om Krister Kristensson. Även så Wikipedia. Jag ringer Krister. "Jag tog 6 SM-guld. 1965 fick jag ingen medalj. På den tiden delades enbart 11 medaljer ut till laget. Det krävdes man spelat 11 matcher. Tyvärr spelade jag endast 10. Skador ställde till det. Rakip har kvitterat," rättar KristerKrsitensson historieböckerna.

 

Inga kommentarer: