fredag 1 oktober 2021

Bombmannen i Göteborg: Mitt liv bland rättshaverister

 

Mycket talar för att det är en rättshaverist som sprängde fastigheten i Göteborg i luften. Det är inget ovanligt att en rättshaverist startar sitt egen livsfarliga krig mot myndigheterna. 
Minns bombmannen och rättshaveristen, Lars Tingström (1934-1993), som sprängde åklagaren, Sigurd Denckers, villa i Nacka den 16 juli 1982. Pojkvännen till Denckers dotter omkom. Sprängattentatet mot Skatteskrapan i Stockholm den 22 februari 1983. En person omkom. Sprängattentatet mot Kronofogdemyndigheten i Nacka den 8 augusti 1983. Tingström dömdes till livstids fängelse. 
När jag för mer än 50 år sedan blev journalist, varnades jag av mina betydligt mer rutinerade kolleger för rättshaverister. ”Rockbäck, dyker det upp en figur med väskor fulla med pärmar. Spring åt andra hållet. Annars trasslar du in dig. Du är körd.” 
Det dröjde inte länge förrän en man-alltid män-med väskor, dök upp vid mitt skrivbord på redaktionen. 
Jag sprang genast åt andra hållet. 
Därför har jag en hel pärm med material från rättshaverister. På den tiden var det vi journalister som bearbetades av dessa förvirrade personer. Numera härjar rättshaveristerna på de social medierna. 
Tänk på det. 
Se upp! 
Minns mannen som sa sig avslöjat pyramidernas hemlighet i Egypten. 
Mannen välutbildad. 
Bjöd hem mig. 
Min nyfikenhet tog över. 
Jag frick så jag teg. Hela mannens lägenhet förvandlats till ett pyramidlaboratorium: väggar, golv, bord och stolar belamrade med tusentals ritningar och fotografier på berömda Egyptiska pyramider. 
”Galenskap,” tänkte jag och flydde med ett pyramid kompendium under armen. 
Här nedanför ett märkligt linjerat pyramidfoto. Galenskap i kubik. 
Idag är det rätt kul bläddra bland alla tokigheterna. Stackars Internet som ärvt skiten. 
Se upp som sagt var.



Inga kommentarer: