torsdag 21 oktober 2021

Hejdå Börje 90 år och Ulla 89 år-flyttar från Lomma till Malmö

 

Börje och Ulla går mot strömmen. Det mest vanliga är att Malmöborna på ålderns höst gör precis tvärtom. Flyttar från skjutglada Malmö till fridsamma Lomma. 
För Börje och Ulla är det inget konstigt alls. Under 1990-talet följde paret med strömmen. Flyttade från Malmö till Lomma. Något de aldrig ångrat. 
Ulla lärde jag känna för mer än 20 år sedan. Hon ingick i vårt gäng av morgonbadare. 
Varje morgon kom Ulla cyklande för ett morgondopp. Strålande tider härliga tider! som Thor Modéen klämkäckt sa. 
Om nu någon minns honom. 
Det är knappt jag själv gör det. 
Jag har skrivit om Börje och Ulla förr än idag på bloggen. För 11 år sedan skrev jag om Börje. 
Efter 40 år som uppskattad filare, lämnade Börje 1987 numera nedlagda Kockums varv i Malmö. 
Han var siste man på skansen. 
Vi fann Kockumshjälmen i deras förråd. 
I en svampkorg. 
I mars i år var det så tid igen för ett nytt blogginlägg. Båda hade insjuknat i covid-19. En absolut livsfarlig sjukdom i deras höga ålder. 
Blev jättesjuka, men överlevde. 
Tack för det.
Och nu går färden till Malmö. 
Flyttlasset går i morgon fredag. 
”Vi får i alla fall närmare till sonen. Det känns bra,” säger Ulla. Vi önskar paret lycka till. 
Jag kommer sakna er. 
Och Börje. 
Glöm inte ta med Kockumshjälmen! 
En klassiker.
Finns knappast ens på vykort idag.

 

Inga kommentarer: