onsdag 27 oktober 2021

Världens snällaste människa är död-Åke i Lommas småbåtshamn finns inte längre bland oss

 

Jag lärde känna Åke vid mina turer ner till Lommas småbåtshamn. Antingen satt han och drack morgon choklad tillsammans med Eva-Karin och Pelle som driver Skånsk Dykservice. Senare på dagen blev det en kopp kaffe vid seglarklubbens gubbhylla. 
Åke var en institution nere vid småbåtshamnen. 
Alltid lika vänlig. 
Ödmjuk i sättet. 
Världens snällaste människa är ingen överdrift. Jag tyckte verkligen mycket om våra små pratstunder. (texten fortsätter efter bilden)

Sedan hustrun gick bort 2015, förvandlade Åke segelbåten till sin sommarstuga. Där bland alla andra båtar bodde Åke från tidig vår till långt ut på hösten. 
Mellan varven tog han sig en cykeltur ut i samhället. Såg Åke något intressant tipsade han mig. 
Journalistens näsa hade Åke, men så hade också hustrun varit journalist på Sydsvenskan. 
Ett otroligt människoöde. 
För en tid sedan orkade inte Åkes kropp längre. Åke dog 80 år gammal. 
Tack för du släppte in mig i ditt liv. 
Sorgen känns tung och smärtsam. 
Vi ska alltid minnas dig som världens snällaste människa. 
Vila i frid, Åke. 
Vi är många som saknar dig.


 

Inga kommentarer: