fredag 24 september 2021

Så här ser mina nya ögon ut-två plastbitar!

För en tid sedan berättade jag på bloggen om min grå starr operation. I och för sig ingen märkvärdigt alls. Sveriges mest vanliga operation. 
 Det märkvärdiga är att två plastbitar har gett mig och hundratusentals andra svenskar en ny fräsch syn. Helt enkelt gett oss nya ögon. 
Rena örnblicken. 
Plasten i ögonen talas det aldrig om. 
Synd det. 
Ålderdomen ter sig klarare, om Herrskapet förstår vad jag menar. 
Linserna består nämligen av akrylplast-se bilden här ovanför. Det är det som ter sig väldigt märkvärdigt. 
Akrylplast är en gåva till mänskligheten, tycker jag. Det tycker säkert inte en och annan miljöpartist som vill förbjuda all plast. Då hade det gått åt helvete för ca 70 procent av alla som fyllt 75 år och drabbats av grå starr. 
Vi hade fått leva med en grå och disig syn. Även svårigheter se på långt håll. Bilkörning ett minne blott m m. 
Vi hade haft en förfärligt massa blindbockar som vimsat omkring i vårt samhälle. 
Så tack för plasten.
Vem har tänkt på, att akrylplast inte enbart finns i våra nya ögon? 
Knappast någon. 
Du finner den i hockeyrinkar. 
Kallas då för plexiglas. 
I bilens baklyktor eller alla baklyktor. Nyckelringar med flera användnings områden. 
Ja, så då i mina ögon. 
Två plastbitar. 
Tänk så lite man begriper.
Tur är väl det.

 


 

Inga kommentarer: