tisdag 21 september 2021

I dag blev jag godkänd av världen-covidbevis till ingen nytta alls

 

Lätt som en plätt fixade jag i dag mitt covidbevis. Det kändes som hela världen stod upp och hurrade. Jag sträckte lite extra på mig. 
Minns andra stora begivenheter i mitt liv. 
Fyllde 13 år. 
Tonåring. 
Rockade med brudarna. 
Fyllde 14 år. 
Konfirmerades. 
Klocka och kostym. 
Fyllde 15 år. 
Moped. 
Fyllde 18 år. 
Myndig. 
Drog till Spanien. 
Rullade hatt. 
Fyllde 20 år. 
Köpte ut min första halv böj på bolaget. 
Fyllde 23 år. 
Gifte mig. 
Även korna råmade. 
Fyllde 27 år. 
Pappa till en liten gosse. 
Fyllde 30 år. 
Pappa till ännu en liten gosse. 
Sedan var jag rätt så nöjd. 
Även om 73 år platsar med råge. 
Guldbröllop. 
Och så idag. 
Fyllt 75 år och skaffat mig covidbevis som visar att jag är vaccinerad med två doser Astra. Vem trodde det för ett år sedan? 
Ingen. 
Numera godkänd. 
Sprutad och klar. 
Lätt som en plätt var det också fixa via Vårdguiden. Vuxen igen, så att säga. 
Andra sidan. 
Jag behöver inte visa upp det på varken Apoteket, Coop eller Systembolaget i Lomma. 
Nej, ingenstans får jag skryta med mitt covidbevis. Resa ut i det blå, är jag för risig till. 
Vem ska jag då visa upp härligheten för? 
Här nedanför en bit av mitt godkännande, för resa ut i vida världen. 
Bara jag kan titta på det. 
En ovaccinerad behöver inte ens titta på det. 
Märkligt. 
Borde skaffa mig ett utedass. 
Möjligen kommer det till nytta då.

 

Inga kommentarer: