måndag 13 september 2021

Lomma: Jumbo-den sista elefanten mitt i byn

 

Jag träffade Liv, 8 år, i helgen. Barnbarnet i spänd förväntan inför Tiviolibesöket i Lomma. 
Karuseller och sockervadd lockade. 
Så jag berättade om när livs levande elefanter besökte Lomma. Något Liv aldrig kommer få uppleva. 
Numera är nämligen både elefanter och sjölejon förbjudna på cirkus i Sverige. 
Redan för 10 år sedan sjöng elefanten på sista versen i Lomma. Cirkus Maximum som var Sveriges största cirkus dog också med elefanterna. 
Minns när jag tog bilderna på Jumbo. En nyfiken och trevlig bekantskap. 
Det var på den tiden cirkusen slog upp tältet, husvagnar och djurstallar på Fladängen, mitt i byn. 
Numera råder här en helt annan cirkus. Kommunen uppförde en grundskola på Fladängen. 
I stället för elefanter stormar över 400 barn fram på Jumbos domäner. 
Vet alla barn om det? 
Elefanterna?
Nä, knappast.

 

Inga kommentarer: