fredag 3 september 2021

ABBAS comeback: Så gick det till när jag träffade Björn och Benny

 

Vilken torsdagskväll det blev i går. Avrundades med att Sverige helt sensationellt slog Spanien i VM-kvalet med 2-1. 
Dessutom välförtjänt. 
För andra gången denna magiska afton exploderade en stackars sate av lycka. Första gången jag gick i taket blev efter Björn Ulvaeus och Benny Anderssons presskonferens i London. 
Två nya fräscha ABBA-låtar bjöds världen på. 
PANG-BOM, så åkte jag karusell av lycka. 
Minnena bubblade fram. 
När jag till exempel träffade Björn och Benny vid Hamngatan 11 på Norrmalmstorg, där Polar på den tiden hade sitt kontor. 
I ett tornrum satt Benny och lekte fram melodier på sin flygel. Björn, vänligheten själv, kom med kaffekannan. 
På denna heliga mark stövlade jag in som inbjuden gäst. Musikalen Chess hade gjort sitt. Nu startade jakten på idéer till en ny musikal. 
Vi slog oss ner vid kaffekopparna och wienerbröden. 
Snart nog anslöt en reserverad Benny Andersson. Jag ställde diverse frågor. Vänliga svar tillbaka. Då frågar Björn mig helt plötsligt: "Har du någon idé till en ny musikal?" 
Jag tappade nästan andan av pur förvåning. 
Såg säkert väldigt tankfull ut.
 ”Vilhelm Mobergs utvandrarepos. Svenskt så det förslår,” svarade jag efter en god stund. 
Tystnad. 
Björn och Benny växlade blickar. 
Till slut bröt Benny Andersson tystnaden:
”Det är ett väldigt material. Jag har naturligtvis läst alla böckerna. Kan blir svårt greppa. Inte minst musiken,” sa han och sökte min blick. 
Så där höll vi på. 
Kastade uppslag och idéer fram och tillbaka. 
Det var väldigt spännande. 
När jag kom hem till Lomma ringde Björn Ulvaeus ord i mina öron. 
”Kul och träffas. Bara ring om du kommer på något. Vi får fundera några varv till på Mobergs fantastiska historia.” 
Musikalen, Kristina från Duvemåla, hade premiär i Malmö den 7 oktober 1995. Jag var där. 
Naturligtvis. 
Fattas bara.

 

Inga kommentarer: