söndag 19 september 2021

Utsläpp: Kimrök luktar apa i Lomma

 

Jag har alltid försökt lära mig en ny sak varje dag. Igår fick jag lära mig ordet kimrök. 
Anders T skrev en kommentar på Facebook om mitt blogginlägg angående stanken från Malmö som landade i Lomma vid sydliga vindar. 
Kimrök, skrev Anders T. 
Nytt ord för en amatör som jag. 
I morse grävde jag upp allt om ordet kimrök, nyfiken som jag är. Det visar sig finnas ett företag i Malmös Oljehamn som tar in 60 000 ton olja via fartyg. Ett fossilt bränsle som inte minst Miljöpartiet startat ett krig emot. 
Genom en kemisk process omvandlas 30-40 000 ton till kimrök. ”I tillverkningsprocessen bildas mycket värmeenergi, så förutom produktion av kimrök är vi leverantör av fjärrvärme, el och ånga,” skriver företaget själv. (texten fortsätter efter bilden)

Inte nog med det. 
Kimrökt finns i ett otal produkter som i Resorb, vätskeersättningen med hallonsmak som vi drack i somras i värmen, koltabletter samt andra medicinska produkter. Kimrök finns i bildäck. 
En stor sak. 
Ger däcken bättra stabilitet och slitstyrka. 
Kimrök finns i svartaste tänkbara målarfärg. 
Bara för nämna några produkter som innehåller kimrök. 
År 2007 drabbades företaget av ett filterhaveri. Ett stort utsläpp. Vinden västlig och stanken hamnade i Dalby två mil bort. 
Har företaget åter drabbats av ett nytt filterhaveri, undrar vi utsatta Lommabor. 
För vid sydliga vindar luktar kimrök(!?) apa. 
Ta det för en teori. 
En god sådan. 
Tack Lommabon, Anders T.
Du lärde mig ett nytt ord.
Kimrök.

 
 
 



Inga kommentarer: