torsdag 23 september 2021

Hela Sverige bakar-skadade mig illa

 

TV4 har sjösatt en ny säsong, Hela Sverige bakar. Tina Nordström har bytt köttbullar mot deg. 
Klart som tusan att man hänger med. Tänkte introducera, Hela Lomma bakar. 
På med ugnen i 225 grader. 
Skiva äpplen i tunna skivor. 
Pudra kanel. 
Smöra, bröa en ungfast form. 
Blanda och knåda deg. 
Jag arbetade samman, Farfars äppelkaka, med rena rama golfsvingen. (texten fortsätter efter bilden)

Hela Sverige bakar. 
Även med fötterna. 
Jag arbetade med händerna. Visslade med förtjusning låten,"Colonel Bogey March". 
Då inträffade det som inte inträffat ännu i, Hela Sverige bakar. Färgen fin. 
Ut med kakan. 
En stråle kokande smält smör träffade min västra hand. Jävlar vad ont det gjorde. Snabbt ner med handen i kallt vatten i stipulerade 15 minuter. 
När jag vaknade i morse, en blåsa modell allt för stor. 
”Det kluckar om din hand”, sa hustrun, halvt sjösjuk. 
Tid idag till Vårdcentralen i byn. Sjuksköterska Cecilia fixade en omläggning efter alla konstens regler. 
Sa: 
”Usch då. Hoppas blåsan inte spricker. Då kan det bli stora problem”. 
Både kakan och min hand, hade annars fått en gyllenbrun färg. Annars då? 
Kakan god. 
Med ”köpevaniljsås”. 
Vågade inte annat. 
Jag har beslutat mig för lägga ner, Hela Lomma bakar. Tina får baka med fötterna utan min hjälp.
Jag tror jag tager mig en, Smokey Black (whisky)
Kling-Klong!

 


 

Inga kommentarer: