torsdag 8 juli 2021

Lommas kommunhövding satte plåster på såret

 

Det är säkert inte många av Lomma kommuns 25 000 invånare som vet vi har en doktor i den kommunala makt toppen. 
Det är inte så, att vår kommunhövding, Robert Wenglén (M), opererar bort gallor på folk eller stirrar in i öron fyllda med vax. Kommunalrådet Wenglén är nämligen ekonomie doktor. Alltså disputerat för doktorsexamen. 
En hög akademisk titel. 
I stället för lyssna på dina hjärtslag, sätts stetoskopet mot samhällets ekonomiska labyrint. 
I söndags skrev jag på bloggen om Lomma kommuns två helsidesannonser i Sydsvenskan. 
Enligt Sydsvenskans prislista skulle det kosta några hundra tusen skattade pengar. 
Robert Wenglén slet genast fram sitt ekonomiska stetoskop. Lyssnade av läget snabbare än vad man kommer fram till Lomma Vårdcentral. Skrev sedan till mig och skickade med ett plåster: 
”Hej Calle! 
Kan lugna dig med att kostnaden för annonsen är en bråkdel av det du anger. Några enstaka procent av det du befarar. Du kan överlag vara trygg i att skattekronorna hanteras varsamt så länge jag finns vid rodret. 
Vänligen Robert” 
Tack för plåstret. 
Misstänker att Sverige kommer behöva mängder med plåster efter pandemin är över. 
Notan ska betalas. 
Hur ska det gå till, Robert Wenglén? 
Fram med stetoskopet. 
FOTNOT: För övrigt fyller Calle Rockbäcks BLOGG 13 år idag. Grattis, säger jag till mig själv. Än har ingen lyckats tysta mig med ett plåster.



 

Inga kommentarer: