lördag 3 juli 2021

Stängt Coop it-hackad-delar ut bröd gratis i Lomma

 

När jag under förmiddagen kom ner till Coop vid Centrumtorget i Lomma, möttes jag av Bea som stod och delade ut bröd. 
Helt gratis fick jag nybakade bröd i min famn. 
”Ja, vad gör man. Vi hade hyllorna fulla med nybakade bröd i morse. I stället för slänga allt bröd, så delar vi ut brödet gratis till Lommaborna. Så länge det finns kvar,” berättar Bea som jobbar på Coop i Lomma. 
Livsmedelskedjan Coop stängde ner alla sina butiker i Sverige under lördagen. Orsaken är att en leverantör drabbats av en it-attack under fredagskvällen. Detta drabbar nu 800 butiker från Katterjåkk i norr till Smygehamn i söder. Samtliga har fått stänga ner. 
Jag återvände hem med två nybakade limpor surdegsbröd. Helt gratis. 
Surdeg? 
Takt i ton med stämningen på ett av Sveriges största livsmedelsföretag. Det är allvarligt nog att samhället är så skört i dessa digitaliseringstider. 
Surt, sa räven. 
Förlåt. 
Kunde inte låta bli.

 

Inga kommentarer: