torsdag 1 juli 2021

Bennys Burger Star i Lomma: Ut med korven-in med pizza

 

För 30 år sedan var utbudet med matställen i Lomma magert. För inte säga rena rama svältkosten. 
Börje som jobbade med Sibyllas etableringar upptäckte luckan. Öppnade upp ett korvstånd vid busshållplatsen i centrala Lomma. Kallades i folkmun för kort och gott, Börjes. Det blev genast en succé. 
Något år senare anställdes skoltrötta Benny. Börje lärde upp Lommapågen Benny från grunden. 
Benny hade funnit sitt kall. 
En dag drog Börje sig tillbaka. 
Mätt och belåten. 
Benny tog över ruljansen med ungdomlig entusiasm. Det lilla korvståndet blommade. Konceptet utvecklades med egna tillverkade hamburgare. 
Det gick bra för Benny. 
Börje tittade in då och då och höll ett öga på sin efterträdare. IKEA började sälja billig varm korv med bröd. Bensinmackarna, Biltema med flera följde snart efter. Korven hängde på gärdesgården i Lomma. Benny överlevde med dagens rätt och sina hamburgare. 
”Numera säljer jag knappt någon korv alls. Ingen vill ha en grillad med bröd längre. Lommaborna har fått ett avsevärt större utbud,” berättar Benny för mig.
Sushi och Thaimat invaderade by med flera andra matställen.
Något måste göras för överleva. 
Då kom den nystartade pizzakedjan, Crust Pizza Lab, med ett erbjudande. 
Ut åker nu korven och in kommer pizzan med en exklusiv deg, med grogrund från Bjärreds Pizza. 
”Jag investerar 800 000 kronor. Håller just nu på bygger en pizzaugn. Fast mina populära hamburgare behåller jag. Även så Dagens Rätt. Nu kör vi,” säger Benny och gör tummen upp åt framtiden.

 

1 kommentar:

Anonym sa...

Suverän husmanskost och pizza