fredag 23 juli 2021

Borstarna skulle rädda mina gaddar-18 tänder rök

 

Det började för snart 30 år sedan. Tandläkaren brydde sig över mina tänder. 
Slog larm: 
”Rockbäck, du kan åka på tandlossning. Ser inte bra ut. Oroväckande.” 
Tandlossning är en infektion i tandens fäste. Tänderna lossnar långsamt från käken. Kan undvikas genom att hålla tänderna rena varje dag. 
Annars? 
Ja, förr eller senare ryker tänderna. 
Tandläkarens vapen mellanrumsborsten gjorde entré i mitt liv. Jag har alltid skött mina tänder omsorgsfullt. Min mamma skrubbade mina tänder morgon och kväll. Sedan fortsatte hon skrubba toalettgolvet, fast det är en helt annan historia. 
När jag blev vuxen fortsatte jag idogt städningen av munhålan. Sedan kom då mellanrumsborsten. 
Många färger. Numera sedan många år: en lila, en gul och en blå. 
Min resa bland tandläkare blandades från Folktandvården, privatiserande tandläkare till Tandläkarhögskolan i Malmö. Alltid samma visa: mellanrumsborsten. Sesam öppna dig, liksom. En trollformel i berättelsen om "Ali Baba och de fyrtio rövarna". 
Resultatet. 
Jag har verkligen jagat livet ur mina tänder med borstarna. Idag har 18 gaddar rykt sin väg. 
Tandvården står kvar och stampar vid förra sekelskiftet. Nya ska nu sättas på plats. 
Hur nu det ska gå till? 
Det var bättre förr. 
När mjölktänderna rök kom nya tänder. 
Här nedanför barnbarnet, Jonathan, som 2012 visade mig sina fyra lösa mjölktänder. 
Jodå, det poppade upp nya vita fina tänder.
Grattis, Jonathan.
På en gammal gubbe poppar absolut ingenting upp.
Sanna mina ord.
FOTNOT. Själv är jag övertygad om att alla mina mediciner-tunga pjäser-som jag stoppat i mig sedan 1980, är boven i dramat. 

 

Inga kommentarer: